Hlavní stránkaApple„Apple ztrácí kontakt se svým odkazem jednoduchosti,“ tvrdí bývalý reklamní guru Applu

„Apple ztrácí kontakt se svým odkazem jednoduchosti,“ tvrdí bývalý reklamní guru Applu

Ken_Segall

Ken Segall, bývalý reklamní konzultant Applu, který se podílel na vzniku názvu iMacu, kampani a sloganu „Think different“ a který je autorem knihy Insanely Simple, nedávno prohlásil, že Apple začíná ztrácet kontakt se svým odkazem jednoduchosti. Vyjádřil se takto v rozhovoru pro deník Guardian.

Přestože jsou zákazníci Applu stále relativně věrní, ti skalní začínají být netrpěliví. Stále roste počet lidí, kteří cítí, že Apple Tima Cooka není tolik jednoduchý, jako ten Jobsův. Onu složitost vnímají především prostřednictvím rozrůstajících se produktových řad, názvů produktů i produktů samotných.

Titulek původního rozhovoru pro Guardian vyzněl možná trochu kriticky, ve skutečnosti je článek velmi vyvážený.

Segall zdůrazňuje, že Tim Cook je úplně jiná osobnost, než jakou byl Steve Jobs, ale byl samotným Jobsem vybrán pro to, aby po něm přebral jeho byznys, tudíž Steve musel zákonitě vědět o všech Cookových silných i slabých stránkách. V rozhovoru Segall nezapomněl ani na tolik diskutovanou otázku nových produktů.

Apple v současné době prodává tři různé iPhony, čtyři druhy iPadů a tři rozdílné MacBooky. Kombinace ciferníků a pásků u Apple Watch se zdá být nekonečná.

Někdo by mohl snadno namítnout, že hodinky jsou především módním produktem, takže variabilita zde dává zcela smysl. I pro nárůst počtu produktů od Applu by se dal nalézt argument – například originální iPod velice rychle přerostl v komplexní rodinu produktů.

Trh zraje a rozšiřující se zákaznická základna si žádá širší variabilitu produktů. Pokud Apple bude tyto požadavky ignorovat, může o zákazníky snadno přijít. Ostatně o část z nich přišel kdysi, když odmítal vyprodukovat iPhone s větším displejem.

Ano, produktové linie Applu se trochu zkomplikovaly. Ale jsou opravdu až tak komplikované? Kompletní výběr aktuálních produktů Applu se snadno vejde na jeden stůl běžné velikosti.apple-products-940x580

Segall byl v rozhovoru poměrně kritický k pojmenovávání iPhonů, jmenovitě „S“ – modelů. Dále uvedl, že dříve byly marketingové kampaně záležitostí hrstky lidí, ale dnes se z nich stala stejná byrokratická záležitost, jak je ve velkých společnostech zvykem.

Apple buduje obří interní marketingovou skupinu. Týmy soutěží v tvorbě nových kampaní, jejichž vytváření zahrnuje stále více a více lidí. V krátkosti by se dalo říci, že Apple svůj marketing v současné době řídí spíše jako veliká firma, než jako start-up.

Segall se nikdy nebál vyslovit nahlas své názory na Apple, ať už byl jeho pohled pozitivní, nebo negativní. V tomto případě se jedná o kombinaci obojího. Navzdory tomu, co sám Segall vnímá jako nedostatky, dělá podle něj Apple svou práci velice dobře.