Hlavní stránkaJablečné novinkyJak dostat svou fotografii z iPhonu na billboard? Ano správně, na billboard!

Jak dostat svou fotografii z iPhonu na billboard? Ano správně, na billboard!

Možná jste si všimli, že se nejen v zámoří začínají šířit billboardy s nádhernými fotografiemi a nadpisem „Shot on iPhone“. Pokud sami na iPhone fotíte, určitě jste si položili otázku, zda by se i vaše fotografie nemohly dostat na billboard. Vězte, že mohly. Web TechCrunch vyzpozvídal Jordana Isona, jednoho z fotografů, jejichž snímky se staly součástí poslední kampaně. A zeptal se ho i na to, jakým způsobem by se právě vaše fotografie mohla dostat na billboard.

První kontakt

„Pořizuji spoustu fotografií a dostávám hromadu spamu, spojeného s fotografováním,“ říká Ison, „ale v tomto případě jsem dostal dva velmi krátké e-maily od dvou lidí z jedné agentury. Bylo na nich něco, co mě donutilo odpovědět.“ Poté, co odpověděl, předložila před něj agentura neuvěřitelně přísnou a striktní smlouvu o mlčenlivosti. Podepsal ji a proto odmítá zmínit jméno agentury.

„Nevěřili byste, jaké tu vládne tajnůstkaření,“ směje se Ison. „Jsem členem Facebookové skupiny, sestávající z lidí, jejichž fotografie se staly součástí kampaně pro rok 2016. Když její členové komunikují s agenturou, nikdy ve skupině nezmiňují žádná jména. Vždy používají výrazy jako ‚můj kontakt , ‚agentura‘, ale nikdy nejmenují konkrétně.“ Přestože ani Ison nezmínil název agentury, všeobecně se ví, že se jedná o agenturu TBWA.

shot-on-iphone

Proces výběru

Isonova cesta fotografa začala s pořízení iPhonu 4. „Před zakoupením iPhonu jsem vlastně nikdy pořádně nefotil,“ přiznává, zatímco si hraje s popruhem od fotoaparátu Rolleiflex, který si vzal na rozhovor. „Ale jakmile jsem začal fotit a dávat fotky na Instagram, probudila se ve mně vášeň pro nové hobby.“ Od začátku používal Ison u svých snímků hashtag #shotoniphone. To byl začátek zvyku, který nakonec vedl k tomu, že se jeho fotografie ocitla na billboardech po celém světě.

Agentura kontaktovala potenciální účastníky kampaně velice stručnou zprávou: „Můj klient by rád použil Vaši fotografii pro něco, na čem zrovna pracuje,“ zněl záhadný e-mail. Samotný projekt nesl kódové označení, které Ison odmítá prozradit.

„Ten proces byl velice zajímavý. Nedali mi zpočátku žádnou nápovědu. Neřekli, že se jedná o kampaň „Shot on iPhone“. To mi prozradili až zcela na závěr,“ krčí rameny.

„Vlastně se mnou chtěli původně mluvit o úplně jiném snímku,“ říká Ison a ukazuje nádherný záběr bonnevilleských solných jezer na svém telefonu, „ale také mi položili otázku, jestli mám ještě jiné záběry, na které by se mohli podívat. Poslal jsem jim půl tuctu snímků a oni si nakonec vybrali zcela jinou fotografii.“

 

„Ty fotografie našli díky hashtagu na Instagramu,“ vysvětluje Ison. „Chtěli ale také vidět můj Tumblr, protože nemám na svém instagramovém účtu e-mailovou adresu.“

„Ke každé fotografii, kterou jsem předložil, po mně agentura chtěla vyplnit komplexní dotazník. Chtěli znát okolnosti, za jakých jsem se rozhodl pořídit danou fotografii, a také příběh s ní spojený,“ uvedl Ison. „Kontext fotografií byl pro ně velice důležitý. Chtěli prostě vědět kdo, proč, kde a co, a chtěli to znát do hloubky.“

Fotografové, vybraní pro kampaň, musí také podepsat prohlášení o autorských právech a o svolení, které dávají agentuře k tomu, aby jejich snímky použila pro komerční účely. Za použití svých snímků byli jejich autoři odměněni, ale údajně to není zas tolik, kolik bychom si mohli myslet. Atraktivní plakáty a billboardy lze vidět po celém světě – dalo by se tedy říci, že autorům fotografií byla zařízena výstava, která se jen tak nepodaří.

This slideshow requires JavaScript.

Ison neurčitě uvedl, že částka, kterou obdržel, byla nižší než 2000 dolarů.

„Agentura mi neustále naznačovala, že výběr fotografií pořád probíhá, a že jsem pořád ještě jeho součástí. Rovněž jsem byl ale ujištěn, že nic není jisté, dokud nevyjdou billboardy,“ pokouší se Ison přiblížit čtyřměsíční proces plný napětí.

O tom, že se jeho snímky dostaly do finálního výběru, se dozvěděl teprve čtyři dny před umisťováním billboardů po světě. Fotografie se ocitly nejen na velkých, ale i na menších billboardech a dále v nejrůznějších časopisech. Kampaň se dostala i na obří billboardy na stěnách domů v San Francisku, Minneapolisu, Milaně, Berlíně, Kuala Lumpuru, Perthu a Gaungzhou.

„Být součástí této kampaně je vzrušující, ale svým způsobem i zahanbující,“ říká Ison v narážce na to, jaký dopad by to celé mohlo mít na jeho fotografickou kariéru. „Můžu díky tomuto získat více pozornosti – ale také nemusím. Pro mě je důležité, že mne tento úspěch posouvá ve fotografii dál a dál. Vědomí, že jsou moje fotografie natolik dobré, že se umístily v takovéto kampani, je velmi motivující.“

Fotografové, zapojení do kampaně Shot on iPhone, se vzájemně sledují na Facebooku a také vzájemně sdílejí své fotografie, které objevili na budovách po celém světě. V tomto případě objevil jeden ze členů skupiny Isonovu fotografii na stěně nákupního centra v čínském Gaungzhou.

Jak zvýšit své šance na účast v kampani Shot on iPhone?

Chtěli byste, aby se i vaše fotografie objevila v nadživotní velikosti a nádherných barvách na zdech a billboardech napříč světem?

Neexistuje žádná kouzelná formule, na základě které byste mohli být pro kampaň vybráni, nebo která by zvýšila vaše šance na to, aby si vás odpovědní lidé všimli.

  • Foťte na ten nejposlednější model, který Apple vyrábí. Je jedno, že jste pořídili luxusní záběr iPhonem 5 – v kampani jde o propagaci toho nejposlednějšího modelu iPhonu.
  • Pilně své fotografie označujte na Instagramu a ujistěte se, že i zbytek vašeho instagramového obsahu má odpovídající kvalitu. Dobrým nápadem jsou samozřejmě hashtagy #shotoniphone nebo #shotoniphone6s, vyvarujte se však spamování vašich snímků hromadou dalších hashtagů.
  • Uchovávejte si původní soubory. Apple si bude ověřovat, že jste skutečně autorem fotografie, a že byl snímek opravdu pořízen na model, který uvádíte v popisku.
  • Ujistěte se, že nebude těžké najít vaše platné kontaktní údaje. Agentura bude vybírat z tisíců kandidátů, a pokud pro ně bude obtížné vás zkontaktovat, vzdají to.
  • Sledujte pečlivě svou mailovou schránku – nikdy nevíte, kdy se vám někdo ozve.
  • A pořizujte skvělé fotografie. (OK, toto měl asi být tip č.1…)